Niemieckie Federalne Ministerstwo Cyfryzacji i Transportu (BMDV) przedstawiło dwa pilotażowe regiony w projekcie badawczym AIAMO – Artificial Intelligence And Mobility, którego celem jest sterowanie ruchem drogowym przy pomocy sztucznej inteligencji. Pilotażowymi miastami zostały Lipsk w Saksonii oraz Landau in der Pfalz w Nadrenii-Palatynat.
Projekt jest częścią strategii rządu federalnego w zakresie sztucznej inteligencji i jest wspierany przez rząd kwotą 16,7 mln euro.
Dwie koncepcje środowiskowe
Do projektu celowo wybrano dwa różne miasta pod względem potencjału ludności i ruchu drogowego. Lipsk to rozwijająca się aglomeracja z ponad 600 tysiącami mieszkańców, a Landau in der Pfalz to miejscowość średniej wielkości z liczbą około 37 tysięcy dojeżdżających kierowców dziennie.
– Lipsk i Landau są przykładami różnorodności wyzwań transportowych w Niemczech. Zastosowanie sztucznej inteligencji otwiera w obu miastach nowe możliwości bardziej efektywnego planowania ruchu drogowego, unikania korków i zwiększenia wykorzystania transportu publicznego. Jest to również wkład w większą ochronę środowiska – ocenił minister federalny Volker Wissing.
Dodał, że dzięki otwartości na nowe, kreatywne podejścia w planowaniu transportu, Lipsk i Landau wykonują pionierską pracę, a wiele innych gmin może skorzystać z ich doświadczeń w przyszłości.
Sztuczna inteligencja w ruchu drogowym
Nacisk AIAMO stawia na rozwój i testowanie rozwiązań wspomaganych sztuczną inteligencją, które mają na celu łączenie danych dotyczących mobilności, optymalizację przepływów ruchu czy lepszą organizację ruchu pasażerskiego oraz bardziej wydajne łączenie transportu publicznego w sieć.
Program wykorzystuje AI do systematycznej analizy i łączenia danych dotyczących mobilności oraz opracowywania bazy danych opartej na sztucznej inteligencji na potrzeby innowacyjnych aplikacji, takich jak inteligentne systemy sterowania ruchem drogowym, które reagują dynamiczne na bieżące warunki ruchu, aby unikać zatorów i usprawniać przepływ; aplikacje mobilne integrujące oferty różnych środków transportu; prognozowanie ruchu oraz sieć monitoringu danych środowiskowych z przetwarzanymi danymi o jakości powietrza i emisjach.
W ramach projektu Lipsk utworzy sieć pomiarów danych środowiskowych składającą się z 50 stacji, natomiast Landau wykorzysta istniejące systemy czujników wzdłuż centralnych osi ruchu, aby przetestować innowacyjne podejścia do sterowania.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.